maanantai 5. maaliskuuta 2012

Sydämen ääni on eri kun hikka


Minun isot tassut ensimmäisenä kuvassa

Olen kuulema kasvanut silmissä. En osaa sanoa miten voi kasvaa silmissä, mutta nyt minulla on isommat tassut ja enemmän lihaksia kun sillon ihan lapsiaikana. Minun leukalihakset on kanssa kasvanu vahvoiksi. Kaikilla metsästäjillä kuuluu olla niin. Pienten koirien kuuluu kasvaa kun ne syö terveellisiä ruoka-aineksia riittävän paljon ja sen lisäksi luita ja lattiaruokaa ja herkkunaksuja ja porkkanoita ainakin. Omena on aika herkkua ja kun sen haju tuntuu minun kirsuun niin vainuan sen kohteen heti ja haluan ainakin pienen palan. 

Olen pysynyt sutjakassa kunnossa, sanoo mama. Se varmaan tarkottaa että olen erinäkönen kun kissa-eläimet joilla on iso mahanalus eikä niillä ole edes lapsia siellä sisällä. Kai ne on syöny herkkuruokaa siellä niitten yläkerrassa välillä. Minäkin käyn siellä joskus kun portti on auki tai avaankin sen. Olen vähän kateellinen kissa-eläimille kun niillä on yläkerta ja lämpimämpi kun minulla. Ja siksi pitää aina mennä peiton alle ja sylkkyyn kun tärisyttää. Ja minun villapaita on vielä muovipussissa eikä sitä ole edes valmistettukaan, monta narukasaa joista mama tekee tikuilla minulle puseron, ehkä. Minun Maya-siskolla on villapaita ja siinä on tyttöjenvärisiä raidotuksia ja minulle tulee vihreitä.

Ai niin kävin siellä rokotus-asiassa. Se lääkäri-ihminen söpötti minulle ja se entinenkin lääkäri tuli sinne ja puhu minulle vauvan kieltä. Se kuulosti kivalta ja ei edes pelottanu. Minun kieltä ne ei kyllä osanneet ja haluaisin joskus jutella omalla kielellä vaikka minun siskon tai veljen kanssa. Se olisi oikein mukavaa. Ja voitaisiin kanssa vähän leikkiä hurjia metsästysleikkejä. No se täti silitteli minun turkkia ja laitto mahan kohalle kylmän töttörön ja kun olin aika touhukas niin se ei kuullut ensin kun vain tuhina-ääniä ja sitten minun sydämen äänen. Siitä se oli heti ilomielinen. On aika tärkeää kuunnella sydämen ääntä koska ilman sitä on ihan turha toivo. Minäkin kuuntein juuri sydämen ääntä ja se tykytti ja sitten tuli hikka. Se ei ole sydämen ääni kun se on joku muu ääni. Ja muistan kyllä minun oman Nova-mamman masussakin kuului sydämen ääni, ja nyt kun olen isojen ihmisten sylissä niiltäkin kuuluu se sama ääni ja siihen on aika hyvä käydä nukkumaan. Maman ääni on eriasia kun sydämen ääni ja joskus minun sydämen ääni on erimieltä joistakin esimerkiksi haukkaamis-asioista. Niin se rokotus-asia oli aika paha. Se täti otti ihan kamalan isot piikin jolla se laitto aineksia minun niskaan nahan alle. Arvaatte että sanoin jotakin minun omalla kielellä. Se sattu vaan ihan pienen ajan ja sitten ei enää. Ne mama ja se lääkäri-ihminen puhui allergisesta reaktiosta. Ajattelin, että se on joku nami kun oli kiltti rokotukselle. Ei sitä vaan tullut ja mama oli tyytyväinen ja minä olisin halunnut jonkun namin. 

Sillon kun meinaa nukkua ei halua kuvauksia
Olen käynyt jo kylmän maailman reunasta aika kaukana puolenhehtaarin metsän laidan lähellä. Siellä on paljon uusia hajuja ja makupaloja. Siellä metsän takana menee isoja ihmisiä ja niillä on laudat jaloissa ja tikut käsissä ja naama punanen. Ihan kummallisia. Olen reissuilla nähnyt että se kylmä valkoinen aine jota on maassa aina vaan häviää ja sen alla on kaikkea kivaa. Olen myös käynyt tiellä missä en pienenä voinut käydä. Siellä menee isoja koneita ja niitä voi katsoa kun on istunut nätisti maan päälle. Ja eilen tapasin myös Aapon joka on isompi koira kuin minä. Kun minä pyydystelen rämerottia niin se pyydystelee mäyriä. En tiedä mikä on mäyrä mutta on sillä ainakin jalat. Aapo halus tulla näyttämään minulle sen hampaita ja se halus olla minun kaveri. Uskoisin että meistä voi tulla kaverit jos se ei hypi minun päälle. Sillä oli aika paljon nahkan päällä karvoja eikä tartte villapaitaa ja sitä pitää nyppiä. Minua ei tartte nyppiä kun minä vaan nypin minun etuhammksilla. 

Ollaan tultu isolta lenkiltä just minun ihmisvelin kanssa


Nyt minä alan toivomaan kaikille hyviä päiväunia kun minäkin menen niille. Ihmisenkin pitää muistaa nukkua sillon kun uni alkaa tulla ja sillon saa kallistaa pään lähimmälle pehmopaikalle. Ja sitten myös pitää muistaa kuunnella kaikenlaisia sydämenääniä kun ne voi hyödyttää tulevia suunnitelmia. Minunkin sydän sanoo jo nyt että ruoka-aika tulee vähänajanpäästä ja se sanoo kanssa että minua rakastetaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti